1. Taiteellinen työskentely

Piirroskuvassa kaksi henkilöä maalaavat maalaustelineillä.

Jokaisella taiteilijalla on
omat kiinnostuksen kohteensa,
tavat työskennellä ja ilmaista itseään.
Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä taidetta.

Vielä sata vuotta sitten kuvataiteilija
yleensä piirsi, maalasi tauluja,
teki veistoksia tai grafiikkaa.
Tavallisia aiheita olivat esimerkiksi
ihmisten muotokuvat, maisemat ja asetelmat.
Taiteessa ei ollut sopivaa käsitellä
mitä tahansa asioita.

Nykyään kuvataide ja kuvataiteilijan tavat
tehdä taidetta ovat muuttuneet.
Taiteilija voi käsitellä rohkeitakin aiheita.
Taideteos voi herättää kysymyksiä.
Teos voi herättää ihmiset ajattelemaan
uudella tavalla maailman asioista.
Nykytaiteessa ei ole rajoja,
vaan se voi olla melkein mitä vain.

Myös nykytekniikka on tuonut
uusia mahdollisuuksia taiteilijan työhön.
Nykytaideteos voi olla
esimerkiksi video tai ääniteos.
Taideteos voi olla esillä internetissä.

Taideteos ei aina ole esine,
kuten maalaus tai veistos.
Teos voi olla vaikkapa idea tai ajatus,
jonka taiteilija kertoo katsojalle.
Joskus taiteen tekeminen itsessään
on tärkeämpää kuin valmis taideteos.

Kuvataiteen lajit

Kuvataidetta määritellään
ja kuvataan monin eri tavoin.
Jos taiteilija esimerkiksi maalaa vesiväreillä,
hänen tekemänsä taide on maalaustaidetta.
Vesivärityöt ovat maalauksia,
joita voi kutsua myös akvarelleiksi.

Joskus taiteen määritteleminen on hankalaa,
eikä se ole edes tarpeellista.
Taiteilija voi käyttää taideteoksissaan
kekseliäästi eri kuvataiteen lajeja.

Kuvataiteen lajeja ovat esimerkiksi
• maalaustaide
• taidegrafiikka
• kuvanveisto
• piirrostaide
• valokuvataide
• yhteisötaide
• media- ja videotaide
• performanssitaide
• käsitetaide


Piirroskuvassa on kaksi punavartista pensseliä ja sininen ja keltainen maalituubi.

Maalaustaiteessa taiteilija maalaa
taideteoksen esimerkiksi vesiväreillä,
akryylimaaleilla tai öljyväreillä.
Taidemaalari voi tehdä maalauksia paperille,
kankaalle, levylle tai suoraan pinnoille,
esimerkiksi seinämaalauksina.


Piirroskuvassa on maalitela, kaksi puukaiverrinta ja kaiverrettu levy.

Taidegrafiikassa taiteilija valmistaa taideteoksen
erilaisilla painomenetelmillä.
Taidegraafikko voi piirtää, raaputtaa,
syövyttää tai valottaa kuvan kuvalaatalle.
Kuvalaatasta hän ottaa vedoksia.
Jos taiteilija haluaa, hän voi
ottaa vedoksia eli vedostaa
yhdestä laatasta satoja taideteoksia.


Piirroskuvassa näkyy kuvanveistotaltta ja sininen jänisveistos.

Kuvanveistossa taideteokset ovat kolmiulotteisia.
Kuvanveistäjän perinteisiä materiaaleja
ovat savi, kipsi, puu, metallit ja eri kivilajit.
Veistoksia voi rakentaa myös
kierrätysmateriaaleista, romusta tai tekstiilistä.
Veistokset voivat sisältää myös ääntä tai liikettä.


Piirroskuvassa on sininen ja keltainen lyijykynä ja valkoinen paperi.

Piirrostaiteessa taiteilija piirtää teoksen
erilaisilla kynillä, hiilellä tai liiduilla.
Taiteilija tekee piirroksen sopivalle alustalle,
joka voi olla esimerkiksi paperi,
kartonki tai vaikka seinäpinta.


Piirroskuvassa on sininen kamera ja kaksi valokuvaa.

Valokuvataiteessa taiteilija työskentelee
valokuvan eri tekniikoilla.
Valokuvaaja voi kuvata ja käsitellä kuvia digitaalisesti.
Silloin hän käyttää hyödyksi nykytekniikkaa,
kuten digikameraa ja tietokonetta.
Valokuvaaja voi myös valokuvata perinteisesti filmille
ja vedostaa kuvia pimiössä eli valokuvalaboratoriossa.
Valokuvaaja voi vedostaa samasta valokuvasta
useita versioita.


Piirroskuvassa seisoo neljä hymyilevää henkilöä vierekkäin ja yksi heilauttaa kättä.

Yhteisötaiteessa taiteilija työskentelee
yhteisön kanssa, ja teokset tehdään yhdessä.
Yhteisö voi olla esimerkiksi päiväkodin lapsiryhmä
tai kerrostalon asukkaat.


Piirroskuvassa on elokuvan kuvaamisessa käytettävä klaffitaulu ja kelta-harmaa videokamera.

Media- ja videotaiteessa taiteilija
työskentelee esimerkiksi liikkuvan kuvan
ja erilaisten tallenteiden,
kuten ääninauhojen kanssa.
Taideteokset voivat olla esimerkiksi
elokuvia, videoita tai ääniteoksia.
Taideteokset voivat myös houkutella katsojaa
vuorovaikutukseen eli osallistumaan teokseen.


Piirroskuvassa on sininen ja oranssi kasvonaamio vaaleanpunaisella taustalla.

Performanssitaidetta voi olla esitys,
jonka taitelija luo ja esittää yleisölle.
Esitys voi olla olemassa vain hetken jossain tilassa.
Taiteilija ja yleisö voivat olla osa teosta.
Performanssi voi olla myös tallenne, kuten video.
Performanssi on usein yllätyksellinen,
ja voi olla oikeastaan mitä vain.


Piirroskuvassa on sininen ja keltainen pinnatuoli, jotka ovat kuvassa ylösalaisin. Kuvan tausta on vaaleanvihreä.

Käsitetaiteessa teoksen ajatus on tärkein.
Taideteos voi olla sana paperilla
tai harkittu joukko esineitä.
Taideteos ei aina ole taide-esine,
jonka katsoja voi nähdä.
Teos houkuttelee katsojan ajattelemaan
ja oivaltamaan itse.


Kuvataiteen sisällöt

Taiteilija haluaa usein kertoa
taiteellaan jotain katsojalle.
Sillä tarkoitetaan kuvataiteen sisältöä.

Taiteilijan taideteokset voivat olla henkilökohtaisia,
jolloin hän löytää ideat teoksiin omasta elämästään.
Taiteilija voi kertoa ajatuksistaan ja tunteistaan
taiteen keinoin.

Taiteilija voi taideteoksellaan
myös esittää näkemyksiä ja ottaa kantaa
ympäröivään maailmaan, ajankohtaisiin asioihin
tai vaikka kiinnostavaan elokuvaan tai näyttelyyn.

Teoksen innoittajana voi toimia mikä vain:
luonto, mielikuvitus, politiikka, uskonto,
ihmiset, syntymä tai kuolema.

Taiteen vapauteen kuuluu,
että kiellettyjä aiheita ei ole olemassa.
Taiteen tekemiseen ei ole sääntöjä.

Teoskuva. Maalauksessa suuri ja pieni ihminen seisovat vesisateessa. He pitelevät yhdessä suurta, mustaa sateenvarjoa. Tummassa maassa on vesilätäköitä. Maalauksen vaaleansinisessä taustassa näkyy vaaleita vesipisaroita. Taustalla näkyy myös sinivalkoinen bussipysäkin merkki.

Antero Laine, Bussipysäkillä, 2013, akryyli kankaalle
Kuva: Pekka Syrjälä, Kaarisillan taide- ja toimintakeskus

Työtila, työvälineet ja materiaalit

Piirroskuvassa on kaksi pensseliä ja keltainen ja sininen maalituubi vaaleansinisellä taustalla.Piirroskuvassa on keltainen ja sininen lyijykynä ja valkoinen paperi.

Taiteilija tarvitsee työtilan,
joka sopii työskentelyyn.
Hyvä valaistus ja ilmanvaihto
ovat työtilassa tärkeitä.
Tilassa on hyvä olla myös vesipiste,
jolloin on helppo pestä
siveltimet tai muut työkalut.
Tarvitset tilaa myös keskeneräisten
ja valmiiden teosten säilytykseen.

Jokaisella taiteilijalla on omat lempimateriaalinsa,
joita pitää aina olla saatavilla.
Lempimateriaalit löytyvät kokeilun kautta.

Materiaalien laatuun kannattaa panostaa.
Kun hankit materiaalit taiteilijatarvikeliikkeestä,
saat todennäköisesti hyvälaatuisia tuotteita.
Maaleissa ja väreissä tämä tarkoittaa sitä,
että väreissä on runsaasti pigmenttejä.
Silloin värit kestävät valmiissa taideteoksessa hyvin.
Laadukas paperi puolestaan korostaa värejä
ja säilyttää teoksen tuleville vuosisadoille asti.

Omista työvälineistä ja materiaaleista
on tärkeää pitää hyvää huolta.
Näin ne säilyvät käytössä pitkään.
Puhdista esimerkiksi pensselit ja siveltimet hyvin
ja sulje maalipurkit tiukasti käytön jälkeen.

Turvallinen työskentely

Taiteilijalla voi vierähtää omassa työtilassa
helposti paljon aikaa.
Siksi on hyvä olla tukeva työpöytä ja työtuoli,
jotta voit työskennellä hyvässä asennossa.
Muista välillä pitää taukoja ja venytellä vähän.

Ota selvää, kuinka työskentelet turvallisesti
erilaisten materiaalien ja välineiden kanssa.
Voit kysyä apua esimerkiksi
omalta taideohjaajaltasi.

Huolehdi siitä, että työtilassa on
hyvä ilmanvaihto ja tuuletus.
Käytä suojavarusteita,
jos työskentelet myrkyllisten
tai ärsyttävien materiaalien kanssa.

Jos maalaat esimerkiksi öljyväreillä,
käytä suojakäsineitä.
Hengityssuojainta tarvitset,
jos käsittelet pölyäviä materiaaleja, kuten kipsiä.
Essu tai taiteilijatakki ja työkengät
suojaavat omia vaatteita.

Työtilassa ei kannata syödä,
vaan pidä ruokatauko ruokailuun varatussa tilassa.
Suojavaatteet voit jättää siksi aikaa työtilaan.
Kädet on hyvä pestä ennen ruokailua.


Lukuun liittyvä video